Torsdag d. 1. september 2016 var en helt særlig dag for 4. årgang på Mellervangskolen. Her lød startskuddet nemlig til Mellervangskolens Big band, som er et samarbejde mellem Mellervangskolen og Aalborg Kulturskole om instrumental- og orkesterundervisning til skolens mellemtrinselever inden for skoledagen.
Undervisningen gennemføres i samarbejde af lærere fra både skole og kulturskole. Projektet er blevet til på initiativ af tre af Mellervangskolens musiklærere og udviklet i samarbejde med lærere på Aalborg Kulturskole.
Ambitionen er at udvikle det enkelte barns kompetencer på områder, hvor vi ved at det at spille et instrument kan gøre en forskel for børn. F.eks. i forhold til koncentrationsevne, stresshåndtering og selvopfattelse. Mellervangskolen har førhen været kendt for et levende musikmiljø, men i de senere år har Kulturskolen haft få elever på skolen, og målet er, at Mellervangskolens big band kan være med til at skabe nye fællesskaber på skolen med udgangspunkt i musikken.
Mellervang Big Bands fokus er at tilføre flere positive dimensioner til børns liv gennem et aktivt og forpligtende, inkluderende fællesskab med musikken som både mål og middel. Musikken er midlet, som kan inkludere alle børn, medvirke til elevernes personlighedsudvikling, identitetsdannelse og øge deres forståelse af sig selv som en del af et fællesskab.
I Mellervang Big Band opnår børnene både musikfaglige og almene færdigheder og kompetencer og de særlige succesoplevelser som kan give mod på verden. Målet er, at det enkelte barn klarer sig bedre – i uddannelsessystemet og i livet – og får styrkede muligheder for at deltage aktivt såvel i kulturlivet som i samfundslivet.
Børn og Unge i Aalborg Kommune har den fælles vision ‘Vi kan i fællesskab’. Vores ambition er, at alle børn kan være, lære, lykkes og gro som en del af fællesskabet.
For Mellervangskolen og Aalborg Kulturskole er målet, at Mellervang Big Band skal være en identitetsmarkør for det enkelte barn, for skolen og for lokalmiljøet, hvor et højt musikalsk niveau, det fællesskabsorienterede og det skæve, skønne og skabende er nøgleord.